Kiedy przedsiębiorca wprowadza w błąd, a kiedy narusza dobre obyczaje
Uczciwa reklama powinna mieć pozytywny charakter. Oznacza to, że jej treść ma zachęcać do nabywania towarów reklamodawcy, nie zaś zniechęcanie do kupowania produktów konkurencji
Ustawa o zwalczaniu nieuczciwej konkurencji zawiera zaledwie kilka, z pozoru prostych artykułów. Jednak jej interpretacja może nastręczać sporoproblemów. Wskazówek interpretacyjnych należy szukać w orzecznictwie sądów. Ponieważ tematyka ta jest trudna, sprawy dotyczące nieuczciwej konkurencji trafiają również przed Sąd Najwyższy.
Często przedsiębiorcy spierają się na przykład o swoje reklamy, a to właśnie ustawa o zwalczaniu nieuczciwej konkurencji będzie stanowiła podstawę roszczeń w zakresie reklam wprowadzających w błąd, czy też reklam naruszających dobre obyczaje. W tym kontekście warto zwrócić uwagę na następujący wyrok Sądu Najwyższego.
Łamią zasady
Sąd Najwyższy ostatecznie rozstrzygnął spór dotyczący reklamy zaistniały pomiędzy Polską Izbą Pośredników Ubezpieczeniowych i Finansowych a spółką akcyjną L. Towarzystwo Ubezpieczeń (I CSK 498/11).
Powód – Izba Pośredników zarzucił pozwanemu Towarzystwu Ubezpieczeń, że reklamy przez nie stosowane w prasie, Internecie oraz telewizji łamią zasady uczciwej konkurencji.
Reklamy te przedstawiały smutnych aktorów w różnych sytuacjach, a takim obrazom towarzyszył np. komunikat „W całej Polsce agenci...
Archiwum Rzeczpospolitej to wygodna wyszukiwarka archiwalnych tekstów opublikowanych na łamach dziennika od 1993 roku. Unikalne źródło wiedzy o Polsce i świecie, wzbogacone o perspektywę ekonomiczną i prawną.
Ponad milion tekstów w jednym miejscu.
Zamów dostęp do pełnego Archiwum "Rzeczpospolitej"
ZamówUnikalna oferta